Decydując się na kupno roweru, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: po jakim terenie będziemy najczęściej się poruszać? Inne rowery dedykowane są do jazdy po gładkim asfalcie, inne do pokonywania terenowym bezdroży, istnieją wreszcie przeznaczone do poruszania się w ruchu miejskim.
Rowery miejskie
Rower taki charakteryzuje się solidną stalową bądź aluminiową ramą umożliwiającą jazdę w wyprostowanej pozycji, wytrzymałymi obręczami, zaopatrzonymi w dość szerokie opony. Normą jest wyposażenie roweru w błotniki, osłonę na łańcuch, bagażnik oraz dynamo (klasyczne bądź montowane w piaście). Bardzo często zamiast zewnętrznej przerzutki tylnej, mamy do czynienia z biegami wbudowanymi w tylna piastę. Wszystkie te elementy wpływają na masę roweru, mogącą dochodzić nawet do 20 kilogramów. Zdecydowanie trudniej wtedy się rozpędzić, zwrotności na zakrętach też nie można oczekiwać. Problematyczne może być wnoszenie roweru po schodach. Jednak duża masa roweru czyni go bardziej stabilnym gdy jedziemy w silnym wietrze.
Rower crossowy w mieście
Dla osób które chcą zachować nieco sportowy styl jazdy polecane są rowery crossowe. W dużym uproszczeniu jest to połączenia roweru turystycznego, trekingowego z rowerem górskim. W przeciwieństwie do rowerów miejskich, pozycja na crossie jest bardziej pochylona, przez to aerodynamiczna. Sam rower jest wyraźnie lżejszy od miejskiego odpowiednika, przy czym zastosowane komponenty są wytrzymałe, bez trudu radzące sobie z nierównymi miejskimi traktami oraz krawężnikami. Niestety rowery crossowe są wyraźnie droższe od rowerów miejskich.