Błyskawiczna i spektakularna kariera roweru jako środka lokomocji zbiegła się w czasie z szybkim rozwojem technologii i pojawieniem się nowych materiałów. Początkowo ciężkie, stalowe konstrukcje szybko zostały wyparte przez aluminium, włókna węglowe, plastiki i żywice. Dzięki temu rowery stały się lżejsze, bardziej wytrzymałe i co najważniejsze- znacznie szybsze. Zmieniła się także ich sylwetka dostosowując się do zmieniającego się charakteru jazdy.
Zmiany w podstawowej konstrukcji roweru zaowocowały jego szybkim i wielokierunkowym rozwojem. Rowery zaczęły osiągać coraz większe prędkości, pojawiły się w górach, w leśnych ostępach i na terenach, na które wcześniej nie miały wstępu z racji swoich ograniczeń technicznych. Rozwojowi uległy także poszczególne elementy, jak np. kierownice rowerowe, dostosowując się do zmieniającej się specyfiki jazdy.
Najbardziej znana i popularna kierownica do roweru to tzw. „jaskółka”. Zapewnia ona największą kontrolę nad pojazdem i sprawdza się szczególnie w modelach miejskich, gdzie ważne jest zachowanie pozycji możliwie najbardziej wyprostowanej tak, aby można było obserwować otoczenie.
Dłonie na kierownicy układają się w taki sposób, aby nadgarstki nie były ustawione pod kątem. Ustawiając taką kierownicę do roweru należy pamiętać, aby dolna część ramienia i dłoń ustawione były w linii prostej. Zapewnia to najlepszą kontrolę nad rowerem i daje możliwość wykonania gwałtownego uniku w razie zagrożenia. Ponadto takie ułożenie dłoni pozwala odciążyć stawy i minimalizuje ryzyko wystąpienia bólu pleców i rąk.