Miłośnicy jazdy w trudnych warunkach powierzchniowych mogą zastanawiać się który rower na szuter najlepiej będzie wybrać? Rower gravelowy (https://www.erowery.pl/m/526289/rowery-btypb-gravel-przelajowe), a więc szutrowy może mieć co najmniej dwa oblicza. Pierwsza to gravel typowo turystyczny. Dzięki bikepackingowi – czyli mocowanej bezpośrednio do roweru torbie, bez użycia bagażników – możesz zamienić go w prawdziwego długodystansowca, dla którego podróżowanie po całym świecie, na wszelkiego rodzaju nawierzchniach nie będzie stanowiło większego problemu. Jaka jest charakterystyka takiego roweru? Na uwagę zasługuje zwłaszcza fakt, iż posiada on bardzo płynną geometrię, duży rozstaw osi oraz daje możliwość zakładania bardzo szerokich opon. Niektóre z nich mogą osiągać nawet 50 mm. Często żwiry te są wyposażone w ramy, które wykonane zostały z wytrzymałej stali lub tytanu. Ma to miejsce w przypadku najdroższych modeli. Gravele mają mniejsze sekcje, dzięki czemu wewnątrz trójkąta z powodzeniem zmieszczą się także większe torby. Takie rowery są też łatwiejsze do naprawy w warunkach polowych, zwłaszcza ma to miejsce w przypadku stalowych, o wiele bardziej niż mając do czynienia z karbonem czy aluminium. Poza tym wyglądają świetnie, a dla wielu design także nie jest bez znaczenia. W modelach turystycznych kwestia masy schodzi na dalszy plan. Znacznie bardziej liczy się wygoda, mocowanie koszy na bidony czy bagaż oraz szeroka gama narzędzi.

Drugi wariant to rower gravel dla sportowców. Ma on geometrię trochę bardziej przypominającą szosowy rower długodystansowy. Waga jest już dość ważna, dlatego dominują w takich przypadkach modele z ramami karbonowymi lub też lekkimi aluminiowymi. Montowane w nich opony są zazwyczaj nieco węższe, a szaleństwa z bieżnikiem nie ma. Koła mają tu lekko i sprawnie toczyć się po podłożu. W modelach sportowych główka ramy jest zwykle dość niska. Ilość otworów montażowych na dodatkowy osprzęt nie jest tak ważna, rowery te najczęściej będą wykorzystywane na jednodniowe wypady. Bardzo ważną cechą graveli jest natomiast ich cena. Cena do 3000 zł nie jest rzadkością, dlatego jest częstym wyborem. Zwłaszcza, że waga takiego roweru okazuje się być  rozsądna. Aby kupić rower MTB ważący natomiast około 11 kg, jest się zmuszonym wydać już dużo ponad 6-7 tys. Zł. Za gravel płaci się jednak znacznie mniej. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z pewnych ograniczeń takiego roweru. Pozbawienie go amortyzatora obniża cenę i wagę, ale jazda na korzeniach może nie być zbyt przyjemna. Na dość płaskich drogach żwirowych mniejsza waga będzie ważniejsza.