Piasta rowerowa to bardzo ważna część w każdym rowerze. Obok pedałów, koła czy łańcucha jest to istotny element, który zapewnia prawidłowe działanie napędu. Piasta zapewnia prawidłowe obracanie się koła, poprzez przymocowanie do ramy osi koła. Dzięki temu rowerzysta może rozpędzić rower do pożądanej prędkości.
Jak dzielą się piasty rowerowe?
Piasta przednia jest prostsza w budowie, a jej główne zadanie polega na uruchomieniu koła. Tylna piasta rowerowa jest odpowiedzialna za działanie napędu.
Piasty rowerowe dzielą się ze względu na zamontowanie wolnobiegu, czyli mechanizmu, który umożliwia poruszanie się koła nawet po zatrzymaniu pedałowania. Łączy on dwa elementy, przekładnie i zakładkę, z kołem. Wolnobieg może być zamontowany dwojako. Po pierwsze jako zintegrowany z tylnymi zębatkami mechanizm i osobno, w bębenku, gdzie łączą się zębatki albo cała kasetka. Drugi sposób jest lepszy, ponieważ daje lepsze możliwości serwisowania.
Czym kierować się przy wyborze piasty?
Piasty rowerowe różnią się między sobą parametrami budowy. Różne rozmiary decydują o ich właściwościach. Powinny być dopasowane do stylu jazdy, preferencji rowerzysty czy budowy koła. Najważniejsze są tu także łożyska, które umożliwiają swobodne obracanie się piasty w osi. Łożyska w piaście podzielić można na łożyska kulkowe, mechaniczne i ceramiczne.
Niektórzy producenci sprzedają piasty z wieloma łożyskami, od trzech do pięciu. Dzięki zwiększonej liczbie łożysk piasty są o wiele trwalsze i można z nich korzystać o wiele dłużej. Piasty rowerowe można znaleźć na https://www.goride.pl/piasty-rowerowe.